Apakah Reflexology?

Apakah Reflexology?

Refleksologi adalah terapi kesihatan alternatif yang melibatkan mengurut kaki, tangan dan kadang-kadang telinga. Asas refleksologi kaki adalah bahawa kaki mewakili seluruh badan dalam bentuk kecil dan mengenakan tekanan ke atas bahagian khusus kaki akan meningkatkan fungsi organ-organ tertentu dalam badan dan meningkatkan kesihatan tubuh seseorang individu.

Dalam refleksologi, badan dibahagikan kepada zon membujur atau meridian. Setiap zon atau berjalan meridian dari kepala ke jari kaki dan jari. Tenaga badan mengalir melalui zon ini / meridian dan semua bahagian-bahagian badan dan organ-organ utama yang termasuk dalam setiap laluan adalah berkaitan antara satu sama lain dan yang paling penting ke kawasan "refleks" pada kaki dan tangan. Terdapat banyak refleksologi kaki dan tangan carta yang menunjukkan bahagian-bahagian kaki / tangan disambungkan kepada bahagian-bahagian badan dan organ-organ, sebagai contoh hujung jari kaki dengan berjalan kaki yang mewakili kepala dan leher kawasan - telinga, mata, hidung dan tekak.

Adalah dipercayai bahawa penyakit adalah disebabkan oleh tersumbat dalam zon ini. Oleh itu refleksologi tumpuan kepada menggunakan teknik tekanan pada refleks kaki, tangan dan telinga, dalam usaha untuk membersihkan apa-apa sekatan, yang seterusnya mengurangkan tekanan dan ketegangan dalam badan. Kesan keseluruhan rawatan refleksologi ini adalah untuk mewujudkan keadaan keseimbangan dalam badan yang membolehkan tubuh untuk menyembuhkan dirinya sendiri dan menjadi sembuh.

Setiap rawatan biasanya berlangsung selama 40 minit hingga satu jam. Kerana refleksologi adalah holistik dalam alam semula jadi, refleksologi akan memulakan sesi dengan bekerja di seluruh kaki dan kemudian mensasarkan kawasan tertentu kaki. Kawasan-kawasan di kaki yang memerlukan kerja tambahan yang biasanya bahagian kaki yang berasa ketat dan sensitif semasa rawatan.

Semua orang dari yang muda kepada yang lama boleh mendapat manfaat daripada rawatan refleksologi. Reflexology memberikan kelegaan kesakitan, terutama migrain dan masalah sinus. Ia memberi manfaat untuk pencernaan dan masalah peredaran darah. Refleksologi kaki juga meningkatkan peredaran darah dan limfa di seluruh badan dan merangsang badan untuk menyahtoksik. Oleh itu sesetengah orang mungkin mengalami kesan sampingan daripada rawatan refleksologi. Sesetengah pesakit menjadi sangat lesu di mana orang lain mungkin merasa loya atau mendapat sakit kepala. Pesakit dinasihatkan untuk minum banyak air selepas rawatan untuk membantu buah pinggang mengusir toksin.

Refleksologi adalah terapi alternatif holistik iaitu pencegahan dan terapeutik dalam alam semula jadi. Hal ini dengan mengenakan tekanan pada kawasan refleks kaki dan tangan bagi mewujudkan keadaan keseimbangan dan keharmonian di dalam badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar